Bij de rapportvergadering aan het einde van het schooljaar werken de docenten met de overgangsnormen die in de schoolgids opgenomen zijn. Tijdens deze vergadering bepalen de vakdocenten bij meerderheid of leerlingen bevorderd kunnen worden naar het volgende leerjaar, leerlingen doubleren in het huidige leerjaar, of leerlingen bevorderd kunnen worden naar een ander niveau. De rapportvergadering zal op woensdag 16-07-2025 in de ochtend plaatsvinden. Wanneer tijdens de rapportvergadering besloten is dat een leerling niet bevorderd kan worden, dan worden leerling en ouders daar dezelfde dag telefonisch van op de hoogte gebracht door de mentor.
Revisie
Wanneer ouders het niet eens zijn met het besluit van de docentenvergadering kan revisie aangevraagd worden. Tijdens de revisievergadering wordt aan de lesgevende docenten gevraagd hun eerder genomen besluit te heroverwegen en opnieuw een besluit te nemen. Revisie wordt voor donderdag 17-7-2025, 10.00 uur, schriftelijk met onderbouwing aangevraagd bij de leerjaarcoördinator en de teamleider (Dhr. Buskens). Het revisieverzoek wordt alleen toegekend als er nieuwe informatie ter tafel komt. De revisievergadering vindt plaats op donderdag 17-7-2025 om 12.00 uur. De uitslag van de revisievergadering wordt dezelfde dag door de leerjaarcoördinator met leerling en ouders gedeeld.
Algemene uitgangspunten overgangsnormen
Bij het bepalen of de leerling in het leerjaar voldoende heeft gepresteerd en bevorderd kan worden naar het volgende leerjaar gelden de volgende algemene afspraken:
Met inachtneming van deze afspraken gelden de volgende overgangsnormen:
Leerjaar 1
Van klas 1 mavo, naar klas 2 mavo:
Van klas 1 mavo, naar 2 mavo-havoklas
Leerlingen in de mavoklassen, die aan de onderstaande criteria voldoen worden op de eindvergadering voorgedragen om te worden bevorderd naar 2 mavo-havoklas. De docentenvergadering beslist (bij meerderheid van stemmen).
Van 1 mavo-havoklas, naar 2 havo
Leerlingen die aan de onderstaande criteria voldoen worden op de eindvergadering voorgedragen om te worden bevorderd naar 2 havo. De docentenvergadering beslist (bij meerderheid van stemmen).
Nederlands, Engels, wiskunde, Frans, geschiedenis, biologie en aardrijkskunde.
Van 1 mavo-havoklas, naar 2 mavo-havoklas
Van 1 mavo-havoklas, naar 2 mavo
Leerjaar 2
Van klas 2 mavo, naar klas 3 mavo:
Van klas 2 mavo-havoklas, naar klas 3 mavo
Van klas 2 mavo-havoklas, naar klas 3 havo
Leerlingen die aan de onderstaande criteria voldoen worden op de eindvergadering voorgedragen om te worden bevorderd naar 3 havo. De docentenvergadering beslist (bij meerderheid van stemmen).
Nederlands, Engels, wiskunde, Frans, Duits, geschiedenis, economie, biologie, natuurkunde en aardrijkskunde.
Leerjaar 3
Van klas 3 mavo, naar klas 4 mavo
Voor de overgang naar klas 4 gelden een aantal voorwaarden, waaraan voldaan moet zijn:
De overgangsregeling van klas 3 naar 4 is gebaseerd op de zak-slaagregeling van het eindexamen in klas 4.
De leerling is naar het vierde leerjaar bevorderd indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
Externe havo-instroom klas 4
Voor leerlingen uit klas 3 havo die op de Roncalli Mavo in willen stromen in klas 4 vmbo-tl gelden, omdat ze het PTA in klas 3 niet gevolgd hebben, de volgende regels:
Externe Mavo-instroom klas 4
Voor leerlingen die vmbo-tl jaar 3 op een andere school gevolgd hebben en vmbo-tl 4 op de Roncalli Mavo volgen, gelden de volgende regels:
Behaalde resultaten die meegenomen worden naar leerjaar 4
Vanuit leerjaar 3 worden drie Schoolexamencijfers per vak (de op één decimaal afgeronde periodecijfers) meegenomen. De behaalde resultaten in leerjaar 3 vormen 1/3 deel van het Schoolexamencijfer. In klas 4 vormen het gemiddelde resultaat van periode 1 (afgerond op één decimaal) en het gemiddelde resultaat van periode 2 (afgerond op één decimaal) 2/3 deel van het Schoolexamencijfer. Het gemiddelde van deze drie SE-cijfers wordt afgerond op één decimaal en levert het uiteindelijke SE-cijfer op van het betreffende vak.
Leerjaar 4
Leerjaar 4 is het jaar van het eindexamen. Het uiteindelijke resultaat wordt bepaald door de schoolexamens, het eindexamen en de slaagzakregeling.
Vanuit leerjaar 3 wordt een SE-cijfer per vak meegenomen (dit het is het gemiddelde van de afgeronde periodecijfers uit klas 3). In leerjaar 4 komen daar per vak nog 2 SE-cijfers (periodecijfers) bij. Het gemiddelde van deze drie SE-cijfers wordt afgerond op één decimaal en levert het uiteindelijke SE-cijfer op van het betreffende vak.
Het cijfer dat op de cijferlijst van het diploma komt te staan, is het gemiddelde van het eind SE-cijfer en het behaalde CE-cijfer. Dit cijfer wordt na de eerste decimaal afgekapt en daarna op een heel cijfer afgerond. (Dat wil zeggen dat een 6,47 eerst een 6,4 wordt en uiteindelijk een 6). Alle leerlingen doen in zes of zeven vakken examen.
Dit delen: